Bidirectioneel laden

5 minuten lezen

Bidirectioneel laden Elektramat

Er is continue onderzoek en ontwikkelingen om de technieken van laadpalen en het laden van elektrische auto’s te verbeteren. Sinds een aantal jaar is er een nieuwe laadmethode voor elektrische auto’s ontwikkeld. De nieuwe laadmethode heet bidirectioneel laden. Laadpalen worden steeds slimmer en kunnen het laden ten behoeve van de situatie aanpassen. Het is verstandig rekening te houden met bepaalde factoren wanneer je met een slimme laadpaal gebruik wil maken van de bidirectioneel laadmethode.

Deze verschillende onderwerpen worden toegelicht:

Slimme laadpalen

Met een slimme laadpaal heb je niet alleen inzicht in het verbruik en opbrengst, maar met deze palen is het ook mogelijk om overbelasting van het energienetwerk te voorkomen. Daarnaast weet een slimme laadpaal wat de beste tijd is om een elektrische auto op te laden. Deze laadpaal kan bijvoorbeeld het laden ‘s nachts starten om gebruik te maken van nachtstroom. Deze stroom is voordeliger dan overdag te laden met ‘normale’ dure stroom.

Bidirectioneel laden

Met slimme laadpalen is gebruik te maken van bidirectioneel laden. Dit houdt in dat wanneer de elektrische auto geladen is, er ook spanning terug kan worden gegeven aan het elektriciteitsnet wanneer dit nodig is. Hiermee kun je bijvoorbeeld apparatuur in huis van spanning voorzien.
Let op: Om gebruik te kunnen maken van bidirectioneel laden is een speciale laadpaal nodig en moet de auto deze methode van laden ook ondersteunen.

V2X

V2X laadmethode Elektramat
Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X (Vehicle-to-Everything) genoemd. Met V2X wordt elke mogelijkheid tot bidirectioneel laden bedoeld. V2X is de naam voor meerdere technologieën zoals: Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Building (V2B), Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Load (V2L).

Vehicle-to-Grid (V2G) houdt in dat de auto aan het elektriciteitsnet wordt gekoppeld. Het is mogelijk om stroom te leveren aan een kantoor met V2B. Bij V2H wordt de auto gekoppeld aan een huis, de opgeslagen energie is op een later moment te hergebruiken. Bij V2L wordt overtollige energie gebruikt om andere elektrische apparatuur op te laden. Je kunt er bijvoorbeeld er voor kiezen om je elektrische fiets, scooter of een andere elektrische auto te laden.

V2G

V2G laadmethode Elektramat
Vehicle-to-Grid (V2G) betekent: van het voertuig naar het net. V2G wordt het meest gebruikt bij mensen thuis en bij bedrijfsterreinen. Wanneer het nodig is kan de opgeslagen energie in een elektrische auto terug worden gegeven aan het elektriciteitsnet of in het geval van nood het thuisnetwerk van stroom voorzien. Daarnaast is het met V2G mogelijk om door middel van zonnepanelen de elektrische auto op te laden. Een auto laden via zonnepanelen is nuttig wanneer er tijdens spanningspieken in het energienet weinig elektriciteit beschikbaar is om de auto volledig op te laden. Er zijn V2G laadpalen te koop, alleen zijn deze prijzig.

Nadelen V2G

Ondanks de voordelen van V2G zijn er ook een aantal nadelen met deze laadmethode. Deze zijn hieronder beschreven.

Nadelen:
- Niet alle auto’s zijn geschikt voor deze methode.
- Niet elke laadpaal is geschikt voor deze laadmethode.
- De verrekening van de stroomkosten is lastig bij te houden.

Er zijn verschillende auto’s geschikt voor de bidirectionele laadmethode. Deze zijn hieronder weergegeven. In de (nabije) toekomst wordt de bidirectionele methode bij meer auto’s toegepast.

Auto's

Geschikte auto’s:

- Nissan Leaf
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Mitsubishi i-MiEV
- Renault Zoe
- Tesla Model 3
- Hyundai ix35 FCEV
- Sono Sion
- BMW i3
- Honda E

Load balancing

Load balancing Elektramat
De meeste fabrikanten kunnen bij een slimme laadpaal een load balancing module leveren. De load balancing functie meet elke seconde het totale verbruik aan energie dat er in huis tijdens het laden van de auto wordt gebruikt. Overige elektrische apparaten in huis krijgen voorrang op het laden van de elektrische auto. De capaciteit in stroom dat overblijft is bestemd voor het laden van de elektrische auto. Daarnaast is het mogelijk om met load balancing de laadpalen aan te sturen. Wanneer er twee auto’s worden geladen, is in te stellen welke auto meer prioriteit krijgt. Deze laadmethode zorgt ervoor dat de stoppen en zekeringen in de groepenkast nooit zullen springen en dat altijd maximaal laden
mogelijk is. Load balancing wordt voor meerdere toepassingen gebruikt. De toepassingen worden hieronder toegelicht.

Toepassing 1: Verdelen van netaansluiting door meerdere laadstations

Bij deze toepassing kan een netaansluiting (beschikbare stroom) worden verdeeld over de aangesloten laadstations. Een extra optie is om de beschikbare stroom af te stemmen naar de laadwens van de aangesloten elektrische auto’s.

Toepassing 2: Verdelen van de stroom over de fasen

Bij deze toepassing wordt de laadstroom verdeeld over de fasen. Hierdoor is er een gelijkmatige belasting op het net. Deze methode werkt alleen wanneer gebruikt wordt gemaakt van meerdere fasen.

Toepassing 3: Laadstroom auto dynamisch aanpassen aan energieverbruik

Deze toepassing is geschikt wanneer het de bedoeling is dat het laadstation/laadpaal de laadstroom dynamisch aanpast aan de hand van het verbruik in het huis of het net. Het laadvermogen is hierdoor afhankelijk van de restcapaciteit in het aangesloten net.


Heb je vragen over slimme laadpalen, bidirectioneel laden, overige laadmethoden of wens je graag meer informatie over deze toepassing? Neem dan contact op via 088 - 51 11 600 of stuur een e-mail naar klantenservice@elektramat.nl. Wij helpen je graag verder.


 

Foto van auteur Kevin Heitbaum
Geschreven door: Kevin Heitbaum Senior content marketeer Laatst geüpdatet: 22 oktober 2024 om 13:05
Gecontroleerd door: Jeffrey Olde Meierink Technisch specialist
x
loader
Bezig met laden...