Laadpalen

Laadpaal EVHUB Elektramat

Elektrische auto’s zijn vandaag bijna niet meer weg te denken op de Nederlandse wegen. Als je een elektrische auto hebt kun je deze met een laadpaal opladen. Er zijn verschillende laadpalen, voor thuis en voor op het kantoor. Publieke ruimtes hebben vaak meerdere laadpalen. Hierbij is mogelijk om meerdere auto’s tegelijkertijd op te laden. De laadpalen in publieke ruimtes hebben vaak geen vaste laadkabel. Wanneer je bij publieke laadpalen wilt laden moet je een eigen laadkabel gebruiken. Wanneer je een laadpaal of meerdere laadpalen wilt kopen dan is het van belang om te kijken welk type laadpaal geschikt is voor jouw auto. Laadpalen of overige laadproducten zijn te koop bij Elektramat. Elektramat biedt laadpalen aan in type 1 of type 2. Maar ook laadpalen Mennekes met een stopcontact, laadpalen met dubbele stekkeraansluiting, laadpalen met pasjessyteem, laadzuilen, verschillende losse laadkabels, oplaadpunten voor de elektrische fiets en laadpaal aanverwanten. Daarnaast is het met de laadpaal generator mogelijk om een eigen laadpaalsysteem samen te stellen dat past bij je auto en je wensen.
Let op: Zelf plaatsen en aansluiten van een laadstation wordt afgeraden. Raadpleeg een installateur om dit te laten doen. De garantie vervalt als het laadstation niet door een gecertificeerde monteur wordt aangesloten. 


Deze verschillende onderwerpen worden toegelicht:


Type laadpalen

Er zijn geavanceerde en minder geavanceerde laadpalen te kiezen.

De geavanceerde laadpalen zijn meestal verbonden met internet. Met laadpalen aangesloten op internet is het mogelijk om de laadgeschiedenis te bekijken. En kunnen van afstand worden bediend. Door gebruik te maken van een internetverbinding kun je de software eenvoudig updaten.

Minder geavanceerde laadpalen werken offline. Deze zijn alleen verbonden met de auto. Wanneer de laadkabel op de auto wordt aangesloten begint de auto met opladen. Als je de kabel loskoppelt stopt de oplader.

Hulp nodig met een laadpaal kiezen?
Hulp nodig met een laadpaal kiezen?
Stel je eigen laadpaal samen met onze generator

Bevestigingsmethode

Er is te kiezen uit een laadpaal of een laadstation aan de muur. Op een grote parkeerplaats wordt vaak gekozen voor een staande laadpaal. Wanneer er minder ruimte is, bijvoorbeeld in een parkeergarage, wordt vaak voor een laadstation aan de muur gekozen. Voor laadpalen die thuis of in publieke ruimtes worden gebruikt is zowel een staande laadpaal als een laadpaal aan de muur een optie. Hierdoor is er altijd de mogelijkheid om het laadstation netjes te plaatsen.

Laadmethodes

Er zijn vier verschillende technieken om een elektrische auto te kunnen laden. Deze technieken worden aangeduid aan de hand van vier modussen.

Laadtechniek 1: Mode 1

Laadtechniek mode 1 Elektramat
Bij deze eerste techniek wordt via een stopcontact (230V bij maximaal 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging geladen. Deze techniek wordt voor elektrische auto’s niet meer toegepast.

Laadtechniek 2: Mode 2

Laadtechniek mode 2 Elektramat
Bij deze tweede techniek wordt geladen met een vaste stroombegrenzer. Het laden gebeurt meestal aan een standaard stopcontact of thuis via een laadpaal/laadbox. Met de mode 2 techniek is in theorie mogelijk tot 32A te laden. In de praktijk wordt deze 32A niet gehaald en is de maximale laadstroom 10A. De maximale laadstroom is afhankelijk van de capaciteit en instellingen van de aansluiting en de laadstation. De mode 2 laadtechniek kan door automerken worden meegeleverd als noodoplossing. Of wanneer een auto een beperkte accucapaciteit heeft. Een nadeel van de mode 2 laadtechniek is dat het laadproces lang duurt.

Laadtechniek 3: Mode 3

Laadtechniek mode 3 Elektramat
Met de mode 3 laadtechniek is het mogelijk om gecontroleerd te laden. Dit houdt in dat tijdens het laden er communicatie is tussen de auto en de lader. Wanneer de auto en het laadstation de geschikte laadstroom bepaald hebben komt er spanning op de stopcontact. Via de control pilot pin in de stekker wordt doorgegeven hoeveel stroom de auto mag afnemen.

Groepenkast

Wanneer je mode 3 wilt toepassen om thuis te kunnen laden heb je een speciale aansluiting en groepenkast componenten in de groepenkast nodig. Deze aansluiting is vergelijkbaar met de aansluiting voor een elektrisch fornuis. Ga je laden met 3 fase dan moet de hoofdaansluiting hiervoor geschikt zijn. Hierbij is een uitbreiding in de groepenkast wellicht nodig. Een uitbreiding tot 3 x 25A kan meestal voor dezelfde vaste kosten van de provider. Het verzwaren van de aansluiting kan leiden tot hogere vastrechtkosten. Het is belangrijk om te weten waar je aan toe bent en of een verzwaring nodig is voor je laadstation.
Let op: Zelf aanpassingen maken in de groepenkast kan lastig zijn. Raadpleeg een installateur om dit te laten doen, als je hier niet zeker van bent.

Krachtstroom

De aansluiting is bij een huis wisselstroom. Via een omvormer, die in een elektrische auto zit, wordt deze wisselstroom omgezet naar gelijkstroom. Gelijkstroom is nodig om een elektrische auto op te laden. Openbare mode 3 laadpalen leveren vaak krachtstroom, bijvoorbeeld 400V bij 16A (11kW), 400V bij 32A (22kW) of soms ook 400V bij 64A (44kW). Door krachtstroom toe te passen kunnen auto’s met een zwaardere omvormer sneller laden.

Laadtechniek 4: Mode 4

Laadtechniek mode 4 Elektramat
Deze laadtechniek wordt tegenwoordig veel gebruikt bij elektrische auto’s. Het laden met de mode 4 laadtechniek verloopt via gelijkstroom. Dit houdt in het laden snel gaat en de laadpaal zelf het hele laadproces bepaalt. Bij mode 1 tot en met 3 is er sprake van laden via een omvormer in de auto. Bij deze drie modes bepaalt de auto het laadproces. Doordat je met mode 4 snel kunt laden is het mogelijk om voor de meeste elektrische auto’s in een half uur tijd de accu voor 80% te laden. Deze laadtechniek maakt niet gebruik van een omvormer in de auto maar een omvormer in de laadpaal. Hiermee leveren de laadpalen direct de benodigde gelijkstroom aan de auto.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadpaal generator

Elektramat biedt met de laadpaal generator een helpende hand voor wanneer je op zoek bent naar een laadstation dat past bij je eigen elektrische auto. Er zijn verschillende laadstation combinaties te maken. Het is belangrijk om de installatie goed af te stemmen aan de hand van je wensen.

Wanneer je de laadpaal generator wilt toepassen moet je een aantal stappen doorlopen om je geschikte laadstation te vinden. Deze stappen zijn hieronder beschreven.

Auto zoeken

Er zijn twee opties om door middel van de laadpaal generator een elektrische auto te vinden. De eerste optie is door te zoeken op kenteken, deze manier wordt bij stap 1.1 beschreven.

Daarnaast is het mogelijk om handmatig naar je elektrische auto te zoeken, dit is de tweede optie. Deze manier wordt beschreven bij stap 1.2. Deze twee opties wordt zichtbaar via een pop-up venster.

Laadpaal generator Elektramat

Laadpaal generator stappenplan

Onderstaande stappen 1 tot en met 1.2 zijn van toepassing wanneer een elektrische auto wilt zoeken.
Stap 1:
Elektrische auto zoeken
Zoek de elektrische auto, waarvoor je een laadstation wenst, op kenteken of handmatig.

Stap 1.1: Zoek auto op kenteken
Vul het kenteken van je elektrische auto in. Klik daarna op: ‘DOORGAAN’.

Laadpaal generator kenteken zoeken Elektramat

Stap 1.2: Auto handmatig zoeken
Zoek het merk van de auto bij: 'Maak uw keuze'. Kies daarna het model. Klik dan op: ‘GA VERDER MET [model auto]’.

Laadpaal generator handmatig zoeken Elektramat

Stap 2: Selecteer een type laadstation
Kies of je een laadpaal of een laadzuil als laadstation wilt. De laadpaal is een model dat vaak gebruikt wordt als wandmodel, de laadzuil is een in de grond te monteren zuil.

Laadpaal generator laadpaal/laadzuil

Stap 3: Laadpaal configuratie
Met de laadpaal configurator is het eenvoudig mogelijk om de meest geschikte laadpaal/laadzuil voor je elektrische auto te vinden. De eigenschappen van de gekozen laadpaal/laadzuil zijn naar wens aan te passen. Hieronder wordt uitgelegd welke keuzes je binnen de laadpaal configuratie zelf kunt wijzigen.

Laadpaal configuratie Elektramat

Keuze 1: Selecteer het gewenste vermogen van het laadstation (1)
Kies het gewenste vermogen van het laadstation. Eerste optie: 16A 3,7/11kW of de tweede optie: 32A 7,4/22kW. Het vermogen geeft aan hoe het laadstation kan laden. Hierbij maak je de keuze uit een 16A of 32A variant, welke zowel met 1 als met 3 fase aan te sluiten zijn. Als voorbeeld: 1 fase (16A) = 3,7/11kW en 3 fase (32A) = 7,4/22kW.

Keuze 2: Kies een start/stop optie (2)
Kies één van de vier start/stop opties. Een laadstation kun je laten starten en stoppen met laden op vier verschillende manieren. De standaardmethode is plug-in charge. Hierbij sluit je de stekker(s) aan het laadstation en start je het laden. Daarnaast kun je ook met een afstandsbediening, sleutelschakelaar het laden starten en stoppen. Wanneer je een abonnementsvorm met laadpas wilt, kun je de backoffice optie selecteren. Hierbij sluit je ook een abonnement af met bijkomende kosten van € 5 per maand voor een enkel laadstation en € 8 per maand voor een dubbele variant.

Keuze 3: Selecteer de gewenste laadmethode (3)
Kies een van de vier laadmethodes: WCD, 5 meter kabel, 8 meter kabel of 12 meter kabel. Wanneer je kiest voor de WCD variant kun je een eigen losse laadkabel gebruiken. Daarnaast kun je kiezen voor een laadpaal variant met geïntegreerde kabel. Wanneer je een vaste kabel aan de laadpaal wilt kun je drie verschillende lengtes kiezen. En vervolgens de benodigde type 1 of 2 stekker voor aan de autozijde selecteren.

Keuze 4: Kies de kleur van het laadstation (4)
Laadpalen zijn verkrijgbaar in het zwart en wit. Een laadzuil is standaard antraciet van kleur. Hierbij heb je wel de optie om de zuil in een gewenste RAL kleur te bestellen.

Keuze 5: Stopcontact als extra optie (5)
Je kunt ervoor kiezen om een stopcontact in het laadstation te hebben. Hiermee kun je bijvoorbeeld een stofzuiger of andere elektrische apparaten op aansluiten.
Let op: Deze optie is niet te gebruiken in combinatie met een backoffice.

Keuze 6: Kies de gewenste ampère instelling (6)
Afhankelijk van het vermogen wat gewenst is kan het laadstation ingesteld worden. Standaard wordt 16A of 32A gehanteerd als geselecteerd vermogen. Je kunt ervoor kiezen om het laadstation qua laadvermogen flexibel in te stellen.
Let op: Houd rekening dat het maximale laadvermogen afhankelijk is van de netwerkaansluiting op de locatie van monteren.

Stap 4: Installatiebenodigdheden
In deze lijst wordt getoond welke extra onderdelen je bij de installatie nodig hebt. Controleer of je aan alle benodigdheden hebt gedacht.

Installatiebenodigdheden laadpaal Elektramat

Stap 5: Laadstation bestellen
Klik op ‘BESTEL’ om de gekozen laadstation te bestellen. In de bestellijst is te zien elke opties en onderdelen gekozen zijn.

Laadpaal bestellen Elektramat

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadpaal type 1

Laadpaal type 1 Elektramat
Een type 1 laadpaal is alleen bedoeld voor 1 fase, met een vermogen van 3,7kW. 1 fase is 16A bij 230V. De type 1 stekker heeft vijf pinnen. De type 1 laadpalen waren eerst de standaard om te gebruiken bij elektrische auto’s. Vooral de Amerikaanse en Japanse auto’s gebruiken de ingang van een type 1 stekker. Een type 1 laadstation met een vaste laadkabel heeft standaard een lengte van vijf meter. Bekende automerken die hier gebruik van maken zijn bijvoorbeeld Toyota en Nissan. Type 1 laadpalen zijn te koop bij Elektramat.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadpaal type 2

Bijna alle laadpunten in Europa hebben een type 2 stekker. Een type 2 laadpaal met laadkabel is de Europese standaard bij elektrische auto’s. Wanneer je niet zeker weet of je in een ander land een type 2 laadkabel kunt gebruiken is het verstandig om een adapter toe te passen. Met een type 2 is 1 of 3 fase te gebruiken. Hiermee kun je een vermogen vragen van minimaal 11,1kW. 3 fase is vanaf 32A of hoger met 3 x 230V. De stekker van een type 2 heeft, net als een type 1 stekker, vijf pinnen. Auto’s werkend met type 2 laadkabels zijn alle Tesla’s, Volvo’s, BMW’s, Mercedes-Benz, VW’s en de meeste Renaults. Type 2 laadpalen zijn te koop bij Elektramat.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadstekker type 3

De stekker van een type 3 laadkabel heeft een beschermingskap. Hiermee kun je voorkomen dat er geen voorwerpen bij het elektriciteitspunt kunnen komen. Door het klepje is dit type minder eenvoudig om te gebruiken. Er zijn verschillende opzetstukken waarmee je een type 3 laadkabel kan veranderen naar een type 1 of een type 2 laadkabel. De type 3 stekker voldoet aan nog strengere veiligheidseisen dan een type 1 of 2. Dit is nodig omdat een type 3 stekker meer pinnen bevat. De type 3 stekker wordt niet in Nederland gebruikt. Dit wordt vooral toegepast met een laadstation bij elektrische auto’s die standaard gebruikt worden in Frankrijk en Italië.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Mennekes laadpaal

Deze laadpaal is vernoemd naar het Duitse bedrijf dat deze laadpalen heeft ontworpen. De Europese Commissie heeft de Mennekes laadpalen aangewezen als de standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Met dit systeem kun je zowel 1 fase als 3 fase (krachtstroom) laden. Aan de Mennekes laadpaal zit geen vaste laadkabel. Hierdoor is het mogelijk je auto te laden met zowel een type 1 als type 2 laadkabel. Dit systeem is geschikt om voor alle auto’s te gebruiken. De laadkast heeft een beschermingsklasse IP55. De Mennekes is leverbaar als laadpaal of als laadzuil. Onder andere de Tesla Model S, Renault Zoe, Volvo V60 en de BMW i3 zijn geschikt om met een mennekes laadpaal te laden. Afhankelijk van je elektrische auto kun je de keuze maken voor een passende laadpaal met een Mennekes stopcontact. Bij de Mennekes laadpaal kunnen extra opties geleverd worden zoals een verbruiksmeter, een verbruiksmonitor, een Start/Stop pulsknop en montage door een professional. Laadpalen met een mennekes stopcontact zijn te koop bij Elektramat.

Mennekes stekker

Aan het laadstation kant dien je altijd een type 2 stekker in te pluggen. Aan de voertuigzijde kan zowel type 1 als type 2 worden gebruikt. De opties aan de autozijde voor dit product zijn:
- Type 1 stekker, 1 x 16A (3,7kW 1 fase)
- Type 1 stekker, 1 x 32A (7,4kW 1 fase)
- Type 2 stekker, 1 x 16A (3,7kW 1 fase)
- Type 2 stekker, 3 x 16A (11kW 3 fase)

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadpaal met pasjessysteem

Het pasjessysteem is geschikt om als elektrische autogebruiker met elke beschikbare laadpas je elektrische auto te laden. Wanneer je een enkele laadpaal met back-office systeem hebt krijg je twee laadpassen van EVHUB erbij geleverd. Bij een dubbele laadpaal krijg je vier laadpassen. Met de EVHUB laadpas voor de elektrische auto is het ook mogelijk om bij een openbare laadpaal te laden. Dit is tegen het ingestelde tarief van een openbare laadpaal. Naast de laadpassen van EVHUB zijn ook de laadpassen van bijvoorbeeld ANWB, The New Motion en overige aanbieders geschikt om bij je eigen laadpaal te gebruiken. Laadpalen met een pasjessyteem zijn te koop bij Elektramat.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.


Dubbele laadpaal

Een dubbele laadpaal wordt in de praktijk vooral gebruikt bij bedrijven, voor zakelijk gebruik. Met een dubbele laadpaal is het mogelijk om twee auto’s tegelijk te kunnen laden. Het laadproces wordt direct gestart wanneer de stekker in de auto wordt aangesloten en de laadpas langs de scanner wordt gehaald. Dubbele laadpalen zijn te koop bij Elektramat.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadzuil

Laadzuil Elektramat
Een EVHUB laadzuil is geschikt voor ieder type elektrische auto met een type 2 stekker. Met de laadzuil is het laadvermogen per auto verstelbaar, hierdoor wordt bij iedere auto het maximale laadvermogen benut. Laadzuilen zijn te koop bij Elektramat.

Voordelen laadzuil:

- Als gebruiker kun je het vermogen eenvoudig instellen voor elke auto die je aan de laadzuil koppelt.
- Je hebt toegang tot een eigen dashboard voor automatische facturatie en crediteringen, online gegevens bekijken en een pas waarmee je bij openbare laadpalen kunt laden.
- Er is gratis support van een expert via de telefoon, mail of chat.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadpalen voor thuis

Het is belangrijk om elektrische auto’s regelmatig op te laden. Dit opladen kun je doen door gebruik te maken van een laadpaal bij je huis.

Wanneer je thuis wilt laden kan de laadpaal eenvoudig worden aangesloten op een vrije installatieautomaat of aardlekautomaat. Het is verstandig dat je alleen een laadpaal bij thuis kiest wanneer je een eigen parkeerplaats hebt. Anders heb je kans dat andere mensen van jouw laadpaal gebruik maken. Daarbij is het verstandig rekening te houden met de lengte van de laadkabel, type stekker aan de kabel en de verrekening van de gemaakte kosten.

Bij laadstations aan huis wordt vaak gekozen om ook een kWh meter te laten installeren. Door gebruik te maken van een kWh meter kun je precies bijhouden hoeveel stroom je verbruik met je laadpaal.

Laadpassen

Je kunt ervoor kiezen om je eigen laadpaal bij huis te voorzien van een pasjessysteem. Met dit pasjessysteem kun je met je eigen laadpas de elektrische auto opladen. Hiermee voorkom je dat iemand anders ongewenst gebruik kan maken van je laadpaal. Het verbruik van je laadpaal wordt online geregistreerd en maandelijks verrekend. Met de bijgeleverde laadpassen is het mogelijk om gebruik te maken van alle openbare laadpalen in het land.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Laadkabels

Het is handig om een laadkabel in je auto te hebben om zowel thuis als op openbare laadpunten je auto te kunnen laden. Een laadkabel bestaat uit een zwarte rubberen laadkabel met aan beide uiteinden een type 1 of een type 2 stekker. Verschillende laadkabels zijn te koop bij Elektramat.

Welke laadkabel heb je nodig?

Wanneer je niet zeker weet welke kabellengte je nodig hebt, dan kun je het beste een vier of zes meter lange laadkabel kiezen. Deze lengtes zijn de meest voorkomende. De lengte van de kabels variëren tussen twee en 12 meter. Bij de specificaties van de laadpalen is te zien welke type stekker de laadpaal heeft en of deze laadpaal een vaste kabel bevat. De benodigde laadkabel is afhankelijk van de laadcapaciteit van de auto en het laadvermogen van het laadstation.

Type 1 en type 2 laadkabels

Type 1 en type 2 laadkabels maken gebruik van verschillende combinaties stekkers. Hieronder is in een tabel aangegeven wat deze verschillen zijn.

Type 1 laadkabel

Laadpaalzijde:  Autozijde:
Type 2 stekker Type 1 stekker


Type 2 laadkabel

Laadpaalzijde:  Autozijde:
Type 2 stekker Type 2 stekker

 

Meest verkopende auto’s met een type 1 laadkabel

De meest verkopende auto’s met een type 1 stekker aansluiting zijn:
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Renault Fluence
- Renault Kangoo
- Ford C-Max Energi
- Opel Ampera
- Nissan Leaf

Meest verkopende auto’s met een type 2 laadkabel

De meest verkopende auto’s met een type 2 stekker aansluiting zijn:
- Volvo V60 PIH
- Mercedes C350e
- Audi A3 e-Tron
- Volkswagen Golf GTE
- Tesla Model S
- Renault Zoe

Laadkabel aansluiten

Een laadkabel is eenvoudig aan te sluiten. Zorg ervoor dat een type 2 stekker in het laadstation aangesloten is. Daarnaast wordt de andere stekker (type 1 of type 2) aangesloten op de auto. Afhankelijk van de afstand tot het laadstation kun je de lengte van de laadkabel bepalen.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Elektrische fiets laden

Wanneer je een elektrische fiets hebt is het belangrijk om hiervoor een oplaadpunt te hebben. Er zijn verschillende soorten stopcontacten te kiezen, deze zijn speciaal gemaakt voor het opladen van elektrische fietsen.

Stopcontact Busch-Jaeger

Opladen elektrische fiets
Deze wandcontactdoos van Busch-Jaeger is enkelvoudig uitgevoerd. Het is geschikt om één accu van een elektrische fiets per keer op te laden. Het materiaal van deze geaarde stopcontact is van kunststof en heeft een beschermingsgraad van IP44 (spatwaterdicht). Daarnaast is dit geschikt voor een nominale spanning van 250V en een nominale stroom van 16A. Elektramat biedt deze stopcontact van Busch-Jaeger aan.

Opladen van de accu

Elke accu heeft een eigen capaciteit. Capaciteit is de hoeveelheid energie wat in de accu kan en hoeveel hij oplevert. Bij sommige accu’s kun je de oplader aangesloten houden terwijl de accu al volledig is opgeladen. In dit geval stopt de lader automatisch met laden wanneer de accu vol is. Het is verstandig om de accu niet helemaal leeg te laten lopen voordat je deze opnieuw laadt. Hiermee voorkom je het diep ontladen effect dat de accu, wanneer hij helemaal leeg is, niet meer op te laden is. In de handleiding van je elektrische fiets staat beschreven wat je wel en niet moet doen met de accu.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.

Subsidie op elektrische auto's

Let op: Elektramat geeft geen advies over subsidie op elektrische auto's. Ga voor meer informatie naar https://www.rvo.nl, of bel RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) als je vragen hebt of extra toelichting wenst.

Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor een subsidieregeling. Je kunt een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). De subsidieregeling loopt van maart 2021 tot en met 31 december 2025. Het budget voor de regeling heeft elk jaar een maximum. Wanneer je in aanmerking komt voor de subsidieregeling krijg je 10% van de netto catalogusprijs, wanneer de voertuigcategorie N1 is. Met N1 wordt een lichte bedrijfsauto bedoeld.

Een andere optie is dat je 10% van de verkoopprijs zonder de btw terugkrijgt, dit is bij de voertuigcategorie N2. Met N2 wordt een zware bedrijfsauto bedoeld. Het subsidiebedrag is maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.

Bedrijfsauto's die subsidie krijgen:

- Nieuwe volledig emissieloze bedrijfsauto's die enkel rijden door een elektromotor.
- N1 of N2 bedrijfsauto’s tot het maximale gewicht van 4.250 kg. Dit kunnen ook stekker-elektrische of waterstof-elektrische bedrijfsauto's zijn.
- De netto catalogusprijs van N1 bedrijfsauto’s of de verkoopprijs van N2 bedrijfsauto's moet hoger zijn dan € 20.000.
- Alleen voor elektrische N1 bedrijfsauto's met een typegoedkeuring voor lichte voertuigen geldt een Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) actieradius van minimaal 100 km.
- Voor overige elektrische bedrijfsauto's (N1 voertuigcategorie met een typegoedkeuring voor zware voertuigen en N2 voertuigcategorie tot 4.250 kg) geldt geen minimale actieradius waaraan een bedrijfsauto moet voldoen.

Voorwaarden voor subsidie

Om subsidie te kunnen krijgen moet je voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen van SEBA. Deze zijn hieronder beschreven.
- Wanneer je de subsidieaanvraag indient, mag de koop- of financial leaseovereenkomst nog niet definitief zijn. Daarmee kun je nog afzien van de koop als je toch geen subsidie krijgt. In de begrippenlijst SEBA staan details van een nog niet definitieve overeenkomst.
- De (voorlopige) koop- of financial leaseovereenkomst mag je niet eerder hebben afgesloten dan op 1 januari 2021.
- De bedrijfsauto mag op de datum van de aanvraag nog niet aan je geleverd zijn en dan ook nog niet op je naam staan.
- Het kopen van een nieuwe elektrische bedrijfsauto (N1 of N2 met maximaal tot 4.250 kg) vindt plaats met een overeenkomst.
- De bedrijfsauto heeft een netto catalogusprijs bij N1 of verkoopprijs bij N2 van € 20.000 of hoger.
Let op: De netto catalogusprijs en verkoopprijs zijn zonder btw.

Verplichtingen

Er zijn een aantal verplichtingen waar je aan moet voldoen tijdens een subsidieperiode. Deze zijn hieronder beschreven.
- De gekochte bedrijfsauto moet drie jaar aaneengesloten op je naam staan als subsidieontvanger.
- Het is belangrijk om alle documenten zoals een koop- of financial leaseovereenkomst te bewaren. Dit moet je tot drie jaar na de datum van tenaamstelling van de bedrijfsauto houden. Het zou kunnen dat naar deze documenten wordt gevraagd.

Meer informatie over de bedragen en cijfers met betrekking tot subsidie voor elektrische auto's is te vinden op deze website: http://www.rvo.nl/.

Klik hier om terug te gaan naar de inleiding.


Zijn er vragen over de laadpalen, toepassingen, mogelijkheden of wil je meer algemene informatie over deze producten? Neem dan contact op via 088 - 51 11 600 of stuur een e-mail naar [email protected]. Wij helpen je graag verder.


loader
Bezig met laden...