Message here Uitloggen
Menu

Opladen elektrische auto

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt. Dit betekent ook dat er steeds meer manieren en plekken komen om jouw auto op te laden. Met de juiste middelen is dit een eenvoudig klusje. Je kunt ervoor kiezen om een openbare laadpaal te gebruiken, maar je kunt er ook zelf één aanschaffen zodat je jouw auto thuis kunt opladen. Tegenwoordig komen er ook steeds meer snellaadpalen beschikbaar. Handig voor onderweg als je in korte tijd weer genoeg accu wilt hebben om verder te kunnen rijden. Natuurlijk heeft elke manier van opladen zijn eigen voor- en nadelen.

Openbaar opladen van een elektrische auto

Als je jouw elektrische auto wilt gaan opladen bij een laadstation in een openbare ruimte dan moet je beschikken over een aantal hulpmiddelen. Ten eerste heb je een laadstekker nodig die geschikt is voor jouw auto. Het kan een type 1 stekker of type 2 stekker zijn. Om een openbare laadpaal te activeren heb je ook een laadpas nodig. Hierop kan dan geregistreerd worden waar je hebt geladen en hoeveel stroom je gebruikt hebt. Zodra het contact met de stekker verbroken wordt, stopt ook de registratie. Wil je nog verder laden, omdat de stekker er per ongeluk uit is gegaan? Dan moet je opnieuw je laadpas presenteren. Een openbare laadplek kun je herkennen aan het speciale bord.

 

Bord laadpaal

Laadpaal voor auto opladen bij huis

Heb je een elektrische auto dan kan het handig zijn om zelf een laadstation aan te schaffen. Je kan jouw auto dan altijd thuis opladen wanneer het nodig is. Voordat je er één gaat aanschaffen moet je je bedenken welke eigenschappen hij moet hebben. Denk hierbij aan een enkele of dubbele laadpaal, een vaste stekker of wandcontactdoos, de laadcapaciteit en voor welk type stekker hij geschikt is. Heb je veel ruimte rondom je huis, dan kan je kiezen voor een laadpaal. Is de ruimte beperkt dan is een laadstation die je aan de muur kunt bevestigen een goede optie. Het nadeel van een eigen station is dat je natuurlijk zelf hierin moet investeren. Daar tegenover staat dan wel weer het gemak en dat je altijd je accu opgeladen kunt hebben!

De opties waaruit je kunt kiezen als je zelf een laadpaal gaat aanschaffen zijn:

  • Laadcapaciteit: in plaats van door het station, wordt dit bepaald door de auto. De oplader bevindt zich namelijk in de auto. Deze zet namelijk de wisselstroom die uit het oplaadpunt komt om in gelijkstroom. De accu kan alleen opgeladen worden door middel van gelijkstroom. Het laadvermogen wordt uitgedrukt in kilowatt (kW).
  • Laadaansluiting; het is mogelijk om een oplaadstation te kopen met een wandcontactdoos, waar je jouw eigen stekker op aansluit, of met een vaste stekker type 1 of type 2. Welk type stekker je nodig hebt is afhankelijk van het type auto wat je gaat opladen.
  • 1 fase of 3 fase; een 1 fase maakt gebruik van een standaard 230 volt aansluiting. Een 3 fase maakt gebruik van 3x230 volt. Het voordeel hiervan is dat de auto dan sneller oplaadt. Je auto moet hier wel geschikt voor zijn, anders werkt het niet en laadt de auto niet sneller op.
  • Enkel of dubbel; het verschil is dat het gaat om één aansluiting of twee aansluitingen. In een openbare ruimte is een dubbele laadpaal vaak gewenst. Thuis kun je genoeg hebben aan een enkele aansluiting.
  • Pasjessysteem; je kunt kiezen of je een laadstation met of zonder pasjessysteem wil. Zoals eerder al beschreven kun je met een pas het station activeren. Je hebt sowieso een pas nodig als je een openbare laadpaal wilt gebruiken.

 

Type 1 of type 2 stekker 

 

Gebruik van type 1 of type 2 stekker

In de onderstaande tabel zie je wat de verschillen zijn tussen de type 1 stekker en de type 2 stekker.

  Type 1 Type 2
Landen VS, Japan en Korea Europa
Voorbeelden auto’s Mitsubishi Outlander PHEV
Kia Soul EV
Nissan LEAF
Opel Ampera-e
Renault ZOE
BMW i3
Laadcapaciteit 1 fase 16A (3,7 kW)
1 fase 32A (7,4 kW)
1 fase 16A (3,7 kW)
1 fase 32A (7,4 kW)
3 fase 16A (11 kW)
3 fase 32A (22 kW)
Opmerkingen Worden steeds minder gebruikt in Europa. Dit begint de standaard aansluiting te worden in Europa.

 

Snel laden

Er komen ook steeds meer snellaadpalen. Deze hebben als voordeel dat ze een kortere laadtijd hebben. Het nadeel is dat er momenteel nog niet veel van dit soort palen zijn. Ook heeft het alleen nut als je elektrische auto geschikt is voor snelladen. Door het gebruik van een snellaadpaal bedraagt de laadtijd maar 30 minuten. De accu wordt dan wel maar tot 80% opgeladen.